© 2019 by Tax6 LLP  | 

Large Heading

Eind goed al goed

Door: Peter Gomolka

 

Soms kom je van die bevlogen ondernemers tegen die ingehaald worden door de (moderne) tijd. Jack zou daar zomaar toe kunnen behoren. Als hij bestond uiteraard. Want ik heb hem in het leven geroepen om jullie een verhaal te kunnen vertellen. 

 

Jack had jarenlang aan de weg getimmerd en hij was flink trots op zijn bedrijf. Maar de laatste tijd merkte hij dat zijn onderneming links en rechts ingehaald begon te worden door nieuwe concurrenten. Grotere bedrijven, die steeds meer hun stempel op de markt begonnen te drukken. 55 jaar oud was hij nu. Nog lang geen tijd voor zijn pensioen, maar hij besefte wel dat het heel moeilijk was om zijn bedrijf deze nieuwe concurrentieslag te laten leveren.

 

Eigenlijk wilde Jack helemaal geen afscheid nemen van zijn bedrijf. Maar hij zag het niet zitten om op deze leeftijd nog het risico van een koerswijziging aan te gaan. Hij zag eigenlijk geen andere uitweg dan zijn bedrijf toch maar te gaan verkopen. Maar aan wie en hoe? Dat was weer een heel andere zorg. Hij vond het belangrijk dat de identiteit en cultuur van zijn bedrijf niet zouden lijden onder de verkoop. Zijn medewerkers moesten zich er even welkom en thuis blijven voelen. En ook zijn relaties wilde hij niet laten zitten. Die moesten net zo kunnen blijven rekenen op de service en integriteit van zijn onderneming als voor de verkoop. Daar had hij niet voor niets al die jaren een goede band mee opgebouwd. Konden wij hem helpen met het op de juiste wijze verkopen van zijn bedrijf?

 

We spraken verder met Jack en daaruit bleek dat hij eigenlijk het liefste bij zijn bedrijf betrokken zou blijven na de verkoop. Als iemand anders het risico over zou nemen, zou hij nog heel graag aan het roer willen blijven staan. Eventueel samen met een jonger iemand, die het later van hem kon overnemen. En dus gingen we samen op zoek naar een goede overnamekandidaat. Die vonden we uiteindelijk in de vorm van een groot bedrijf, dat mogelijkheden zocht om verder te groeien. Qua bedrijfscultuur sloot deze onderneming perfect aan op het bedrijf van Jack. Ze waren geenszins van plan om zijn bedrijf van zijn identiteit te ontdoen. Sterker nog, ze zagen er juist de waarde van in. Ook de wens van Jack om zelf nog een belangrijke positie in het bedrijf te blijven vervullen, paste goed in hun visie. Hun eigen onderneming was groot en ze zagen de kracht van sterke, kleinere bedrijfsonderdelen.

 

Tot op de dag van vandaag is Jack nog steeds de spil van het bedrijf. Toen de zorgen om zijn bedrijf verdwenen waren, hervond hij alle energie om het alsnog te begeleiden op de weg naar een nieuwe en sterkere concurrentiepositie. Het besluit om zijn bedrijf te gaan verkopen had hij niet later moeten nemen.

 

(Uiteraard zijn de naam en de gebeurtenissen in bovenstaand verhaal fictief)

 

Meer over Peter >

Lees ook
Paul den Dulk
De beste weg van A naar B(eter)

Fiscale voordelen dankzij een buitenlandse vestiging? Dat kan. Maar let op de spelregels! Lees meer>

Drie jaar te laat

Seter wil zijn bedrijf overdragen aan zijn zoon. Maar dat loopt anders dan ze hadden gehoopt. Lees meer>

Samen Werken

Samenwerken is een middel en geen doel op zich. Lees meer>

Afspraak is afspraak

Land verkopen is een kwestie van het boerenverstand gebruiken. Lees meer>

Kennismaken?
085 30 32 963
info@tax6.nl